Olvasási idő: 6 perc

Az elektromos autó pályázat feltételei választ adnak arra a jelenségre, amely az autózás területén napjainkban történik. Aki a közúti közlekedéssel kapcsolatos jelenségeket figyelemmel kíséri, az az egész ágazat korábban soha nem tapasztalt átalakulásának lehet szemtanúja.

Földrészünkön környezetvédelmi, valamint az ezzel kapcsolatban megjelenő adminisztratív intézkedések mind abba az irányba mutatnak. Ennek hatására a hagyományos, belső égésű motorokkal szerelt járművek visszaszorulóban vannak, és egyre inkább teret nyernek az elektromos autók.

Tisztán elektromos hajtás, mint lehetséges megoldás

Az elmúlt évtizedek technológia fejlődése lehetővé tette, hogy a villamos hajtás mára már egy kiforrott, nagy üzembiztonsággal rendelkező, korszerű hajtásmóddá nője ki magát. Azonban tudni kell, hogy ez még egy relatív fiatal fejlesztés, és a műszaki világban megfigyelhető az a tendencia, hogy az újdonságok megjelenésük idején még drágábbak, mint az azt megelőző technológiák.

A kutatás és fejlesztés költségei beépülnek az új termékekbe, és a gyártási volumen felfutása előtt az egy egységre eső ár sokkal magasabb, mint a régebbi megoldások esetén, így a magas ár ma még versenyhátrány.

Európában az összes ország prioritásként kezeli a környezetvédelmet, így a kontinensen mindenfelé vágyott cél a villamos autók elterjedése. Azonban ennek a szükséges infrastruktúra megléte és a magas ár még gátlótényezője.

elektromos-auto-hajtas- állami támogatás

forrás: xforest.hu

Hálózati csatlakozó elektromos járművek töltőberendezéséhez (3fázis,32A)

1 készleten

89.900 Ft Bruttó (70.787 Ft + Áfa)

Az előbbi területen rohamos fejlődésnek vagyunk szemtanúi, hiszen nem kell sokat keresgélni, hogy elsősorban a városokban észrevegyük a gombamód szaporodó töltőállomások valamelyikét. Másrészt az otthoni töltés egyre inkább alternatíva, és ennek feltételei és eszközrendszere is gyors, intenzív fejlődésben van.

A különböző töltésű megoldások a gyorsaságban, hatékonyságban és az árban is eltérnek egymástól. A Besen Wallbox fali töltő egy jó példa az otthoni kialakításra.

Állami támogatás Európában

Mindenhol észrevették, hogy a másik gátlótényezővel, az árral is kezdeni kell valamit, különben ha csak a piac önszabályozására hagyatkozunk, akár hosszú évtizedekbe is telhet a teljes körű átállás.

Néhány éve már Magyarországon is elérhetők ilyen elektromos autó pályázatok. Ezek a lakosság számára kiírt pályázatok általában az adott év közepén jelennek meg, és egy évig vagy a támogatási keret kimerüléséig érvényesek.

2022-ben még csupán az elektromos kerékpárok állami támogatásáról jött ki rendelet. Érdemes figyelni az eseményeket, mert jellemzően nagy szokott lenni az érdeklődés ezekre a pályázatokra.

Az elektromos autó pályázat feltételei és szabályai

A korábbi évek tapasztalatai alapján meghatározott kereskedőhálózaton keresztül vásárolt új autókra érvényesíthető az állami elektromos autó támogatás. Azonban feltétlenül érdemes alaposan elolvasni a kiírást, mert sok részlet csak a behatóbb átolvasás után derül ki.

A tavalyi pályázat sávos támogatást tett lehetővé, tehát a drágább vételárú autóknál kevesebb, olcsóbb árfekvésű járműveknél magasabb a támogatási összeg. A választóvonal a 12 millió forintos vétel volt. Tehát a vissza nem térítendő állami támogatás lehet 1,5 millió forint, de akár 2,5 millió forint is, és sohasem haladhatja meg a vételár felét.

Fontos tudni, hogy az állam csak a nulla helyi károsanyag kibocsátású autók piaci térnyerését támogatja, így a konnektorból tölthető hibrid modellek nem vehetnek részt a pályázatban, viszont könnyítés, hogy bemutatóautó, ha az egy évnél nem régebben lett forgalomba állítva, és még nem futott 6000 kilométert, szintén támogatott lehet.

EautóTöltőkábel.hu oldalunkon folyamatosan tájékozódhat az aktualitásokról és az elektromos autózás jellemzőiről.

Mutatjuk a támogatásokkal kapcsolatos alapokat

A klímavédelmi akciótervhez szorosan kapcsolódik az elektromos autó vásárlás ösztönzése. A motiváció adott, egyre többen ismerik fel a technológiában rejtőző előnyöket. Manapság pedig újabb lendülettel gazdagodott ez a kezdeményezés, hiszen a folyamatosan növekedő benzinárak egyre nehezebben tolerálhatóak, míg az e-autók töltése sokkalta könnyebben, kevesebb anyagi áldozattal kikalkulálható. Arról nem is beszélve, hogy maga a folyamat gyorsan, egyszerűen és könnyen lerendezhető. Még csak sorban sem kell állni a kutakon az üzemanyaghoz jutásért.

Akár alanyi jogon is járhatna?

Igen. Az idei esztendő legnagyobb híre, hogy egyre inkább afelé tart az ösztönzési stratégia kidolgozása, hogy az elektromos autó használat pályázati rendszer helyett alanyi jogon járjon. Ezzel együtt a töltési szám megtízszerezése, új töltőpontok telepítése elsősorban a gyéren lefedett, vidéki területeken – ezek az elsődleges célok. És ez csak a jéghegy csúcsa, amik bizony néhány évvel ezelőtt elképzelhetetlennek tűntek, míg napjainkban nagyon úgy néz ki, hogy egy megvalósuló terv részei.

Az elektromobilitás mindenkinek jár, s ennek támogatására szolgált ezidáig az érvényben lévő pályázati rendszer, aminek a közbenjárásával egyébként idáig tizenöt milliárd forint vándorolt a pályázatok nyerteseihez. Ugyan ez a szám nem csekély, s nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy Magyarország mintegy hat évvel ezelőtt a régióban kiemelkedően teljesített ezen a területen, ám a felfelé ívelő tendencia végül alább hagyott olyannyira, hogy aktuálisan hazánkban a villanyautók száma elmarad az uniós átlaghoz képest.

De talán a pontosabb megfogalmazás úgy hangzik, hogy elmaradt, ugyanis az MNB legújabb, fent említett kezdeményezése nyomán a támogatás nem pályázati, hanem alanyi jogon járhatna mindenkinek, aki e-autó vásárlásra szánja el magát. Az eredeti, pályázati formulát egyébként cégek is kérhetik, tehát a lehetőség gyakorlatilag bárki számára rendelkezésre áll.

elektromos autó töltés icon

Az MNB javaslatában külön hangsúlyt kap az e-töltőpontok számának növelése, különösen azokon a vidéki településeken, ahol jelenleg nincs vagy alig akad töltőpont. Ennek a megvalósulására egyébként már csak azért is nagy az esély, mert az állam 2030-ig a Jedlik Ányos terv 2.0 alapján amúgy is azt vállalta, hogy a jelenlegi szám tízszeresét építi ki kis hazánkban.

A közelmúltban a magyar kormány az európai energiaválságra hivatkozva bejelentette, hogy jelentősen korlátozza azon fogyasztók számát, akik a rezsicsökkentés előnyeiben részesülhetnek. Ettől sokan kétségbe estek, köztük az elektromos autók tulajdonosai is, hiszen az átlagfogyasztás feletti áramot használó fogyasztók villanyszámlája a jövőben jelentősen megnövekedik.

Olvassa el cikkünket, amiben elmondjuk, hogy hogyan lehet továbbra is gazdaságos megoldás az elektromos autózás:

Mikor célszerű a töltést beiktatni?

Már-már banálisnak ható kérdés ez, de a válasz roppantul fontos. Ugyanis nyilván akkor a legjobb, egyúttal legkényelmesebb a töltés, amikor az autó tulajdonosa pihen, vagy éppen dolgozik. Igen ám, de ez azt jelenti, hogy a lakóotthon vagy munkahely környékén kellene, hogy legyen töltőpont kiépítve. Családi háznál mondjuk nyilván ez a lehető legkönnyebben megoldható. De mi van a többi eshetőséggel? Az MNB erre is rávilágít, felhívva arra a figyelmet, hogy például a aktuálisan, az új építésű társasházakkal kapcsolatban érvényben lévő törvény szigorításra szorulna. Jelenleg ugyanis tíz parkolóhelytől kötelesek kiépíteni töltőpontot a kivitelezők, viszont az MNB javaslata alapján két parkolóhely is bőven elegendő motivációt jelenthetne a fejlesztésre.

A terület folyamatosan fejlődik?

Igen, éppen ezért az elektromos autó támogatás kérdéskörét célszerű újra és újra elővenni, elolvasni a legújabb fejleményeket, mert egy dinamikusan változó, innovatívan formálódó területről beszélünk, ahol nagyon úgy tűnik, hogy hátravannak még az igazán nagy meglepetések, az olyan fokú fejlesztések, amik magánembereket és cégeket egyformán jól érinthetnek. A cél egyre inkább a tabuk ledöntése és az elektromos autók elterjedése!

Olvasson további érdekes és hasznos információkat az oldalunkon!

Mennyibe kerül valójában 1 kWh Magyarországon

mennyibe-kerul-a-kw

Az elektromos autó költségeinek fajtái

elektromos-vs-benzines-auto

Egy igazán innovatív szereplő a piacon: a Toyota elektromos autó

toyota-bz4x

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük