Olvasási idő: 7 perc

Miért drágulnak az energiaárak, mit érdemes tudni a rezsicsökkentés korlátozásáról, és hogyan hat mindez az elektromos járművek tulajdonosaira?

Vajon ezek után megéri az otthoni elektromos autó töltés?

Ebben a cikkben megmutatjuk, hogyan vehetik fel a harcot a villanyautósok az energiaválsággal.

A közelmúltban a magyar kormány az európai energiaválságra hivatkozva bejelentette, hogy jelentősen korlátozza azon fogyasztók számát, akik a rezsicsökkentés előnyeiben részesülhetnek. Ettől sokan kétségbe estek, köztük az elektromos autók tulajdonosai is, hiszen az átlagfogyasztás feletti áramot használó fogyasztók villanyszámlája a jövőben jelentősen megnövekedik.

A jelenlegi helyzetben elkerülhetetlennek tűnik, hogy magasabb árat kelljen fizetnünk az energiáért, azonban nem biztos, hogy azonnal pánikba kell esnünk.

Ebben a bejegyzésben megmutatjuk azt, hogy mit jelent pontosan a rezsicsökkentés korlátozása, mely fogyasztókat érinti, és milyen hatással lehet mindez az elektromos autók tulajdonosaira. Sőt, mutatunk egy remek megoldást is, amely segítségével a villanyautósok hatékonyabban tölthetik járművüket és minimalizálhatják az áramfogyasztásukat.

Miért emelkednek ilyen rohamosan az energiaárak?

Az energiaárak ugrásszerű megnövekedésének okát az Európa egészét, sőt, a világszinten komoly problémát jelentő energiaválság jelenti. Ennek horderejét remekül mutatják a kontinens-szerte egyre dráguló szolgáltatások A holland Title Transfer Facility-nél például a villany ára a január eleji 16 eurós megawatt/órás árról szeptember közepére 75 euróra emelkedtek. Ez kevesebb mint egy év alatt több mint 360 százalékos áremelkedést jelent. A hatalmas áremelkedés okát sokan az ukrán-orosz konfliktusban látják, az igazság azonban az, hogy ez csak az egyik tényezőt jelenti.

A jelenlegi energiaválság ugyanis egy többfaktoros probléma, melyre az elmúlt évek gazdasági folyamatai is komoly hatással voltak. Többek közt a fosszilis energiahordozók irányába áramló beruházások megfogyatkozása is, melynek köszönhetően a szolgáltatók a járvány utáni fellendüléssel megugró kereslettel nem tudnak lépést tartani.

Hogyan változik a válsághelyzet hatására a rezsicsökkentés?

A magyar kormány a közelmúltban egy 7 pontból álló energiacsomagot fogadott el, mely augusztus elejétől lép életbe. Ez többek közt a hazai gázkitermelés növelését, az energiahordozók kivitelének tilalmát, a Paksi Atomerőmű üzemidejének meghosszabbítását, valamint a Mátrai Erőmű újraindítását is magába foglalja. Ami azonban a legfontosabb, hogy jelentősen korlátozza azon fogyasztók számát, akik a rezsicsökkentés jelenlegi kedvezményeiből részesülhetnek.

Az új törvények szerint ugyanis augusztustól a csökkentett gáz- és áramár csak az átlag magyar háztartás fogyasztásának mértékéig marad érvényben. Aki többet fogyaszt, a többletet piaci áron köteles megfizetni. Ez sokakat kellemetlenül érinthet, hazánkban ugyanis az átlagos havi fogyasztás a villamos energia terén 210 kilowattóra/hó. Ilyen módon pedig sok család is kieshet az Európában egyedülállónak számító rezsicsökkentés intézménye alól.

Mennyit kell fizetni augusztustól a villamos energiáért?

A helyzet jelenlegi állása szerint augusztustól 2523 kWh/év (havi 210 kWh) fogyasztásig marad a jelenlegi rezsicsökkentett, kilowattonkénti 36 forintos, kedvezményes ár. Efölött a lakossági fogyasztóknak 70,1 forint/kWh árat kell fizetniük az energiáért. Az éjszakai áram 23,1 forint/kWh lesz a fogyasztási korlátig, e felett 62,9 forint a nem kedvezményes ár.

penztarca-ikon

Ez azt jelenti, hogy korábban havi 200 kWh fogyasztás 7380 forintba került, ilyen mennyiségért augusztustól is azonos árat fizetünk. 300 kWh esetén azonban a korábbi 11.070 forint helyett már 14.050 forintot kell fizetnünk. Ez 1000 kWh havi fogyasztás esetében a korábbi 36.900 forint helyett már 63.120 forintos fogyasztást jelent.

A kedvezményes árat fogyasztási helyenként (mérési pontonként) lehet igénybe venni. Ez azt jelenti, hogy ha valakinek több fogyasztási hely van a nevén, a kedvezményt minden egyes fogyasztási helyre igénybe lehet venni. Arra azonban sincsen lehetőség, hogy átlagoljunk, azaz az egyik hely túlfogyasztását a másik hely átlag alatti fogyasztásával kompenzáljuk.

Egy érdekes videó az árak változásáról:

Mennyit fogyaszt az elektromos autó?

A rezsicsökkentés korlátozásának híre az elektromos autók tulajdonosait is kellemetlenül érintette. Sokan arra számítanak ugyanis, hogy a töltésnek köszönhetően a villanyszámlájuk jelentősen megugrik majd a jövőben. Alapvetően elmondható, hogy az elektromos autók egy átlagos háztartási eszköznél többet fogyasztanak és jobban megterhelik az otthoni hálózatot. Ez azt jelenti, hogy a rezsicsökkentés módosulása után valószínűleg többet kell majd fizetnünk, ám nem feltétlenül kell azonnal tragikus helyzetre gondolnunk.

elektromos-auto-muszerfal

Autónk fogyasztása sok tényezőtől függ, többek közt az akkumulátor típusától és a vezetési stílusunktól is. De vegyünk példának egy olyan, átlagos elektromos autót, mint a BMW i3 (94Ah) modell. Ennek a járműnek a fogyasztása gyári adat szerint 13,1 kWh/100 km. Fali konnektorról történő elektromos autó töltés során 2.3 kW áramot tud felvenni óránként, a teljes töltési ideje pedig közel 14 óra. Ez azt jelenti, hogy a teljes töltöttség eléréséhez közel 32 kW áramra van szükség.

A fali konnektorról történő elektromos autó töltés persze közel sem a leghatékonyabb módja annak, hogy elektromos járművünket üzemben tartsuk. Sokkal effektívebb és gazdaságosabb megoldást jelent egy fali töltő, mely többek közt a töltési veszteség minimalizálásával segít abban, hogy a havi energiafogyasztásunkat a növekvő árak mellett hatékonyan tudjuk minimalizálni.

Mit jelent az elektromos jármű töltési hatékonysága?

A töltési hatékonyság a kimeneti és a bemeneti energiák arányaként határozható meg. A két állapot közt számolnunk kell bizonyos energiaveszteséggel, melynek több oka is van. Például az, hogy az akkumulátort a töltés során megfelelő hőmérsékleten kell tartani, de ide számolhatjuk akár a sebességváltásból adódó súrlódási és mechanikai deficitet is. A teljes rendszer hatékonysága tehát az egyes alkatrészek egyéni produktivitásának függvénye.

Egy szemléletes példa korábbi cikkünkből:

renault-zoe-elektromos auto toltes-ido

Nem titok, hogy a Continental által a Renault Zoe-hoz épített Q90 hajtáslánc alacsony töltési hatékonysággal rendelkezik. Ez alacsonyabb hatótávolságot eredményez, mint amit a Renault házon belül tervezett és fejlesztett R90 hajtásláncánál tapasztalhatunk. Az alacsony elektromos autó töltés hatékonyság időt és energiát pazarol, amitől megfelelő választással megkímélhetjük a pénztárcánkat.

Hasonlítsuk össze a Renault Zoe két hajtásláncának töltési hatékonyságát! Az alábbi táblázat a Renault France webhelyén elérhető információk alapján készült. A ZE 40 (41 kWh) akkumulátor töltését 80%-ra állították be:

renault zoe q90 r90

Láthatjuk, hogy a motor felépítéséből adódóan a konnektoros töltés esetén óriási hatékonyságkülönbség adódik a két típus között.

Elektromos autó töltés veszteség

Hogyan lehet minimalizálni a töltési veszteségeket?

A rezsicsökkentés eltörlésének egy fontos hozadéka, hogy előtérbe kerül az elektromos autók töltési vesztesége. Az elektromos autó töltés veszteség az az energiamennyiség, amely az akkumulátor teljes feltöltésekor keletkezik. Ezt az energiát ugyanúgy ki kell fizetnünk, mintha a jármű hajtására használnánk. A legtöbb villanyautós ezt korábban szükséges veszteségként könyvelte el, mostantól azonban komoly pazarlásnak is tekinthetjük. Legfőbb ideje tehát elszakadni az egyszerű, konnektorról történő töltéstől, mely esetében a töltési hatásfok mindössze 70 százalék körüli, azaz közel 30 százalék töltési veszteség keletkezik.

Ez persze autónk típusától is változó lehet. Ezt igazolja többek közt a Német Autóklub, az ADAC felmérése is, mely szerint, míg bizonyos modellek képesek az energia közel 88-90 százalékát is hasznosítani (például a KIA e-Niro midellje), addig mások valóban csak 70-75 százalékos hatásfokkal töltenek (többek közt a Tesla Model 3 LR)

Szerencsére azonban létezik olyan alternatíva, melynek segítségével akár 20 százalékkal több energiát is hasznosíthatunk. Ez nem más, mint a fali töltő használata, amelynek segítségével a hatásfok 91 százalékra is emelhető. Éppen ezért szeptembertől mindenképpen érdemes beruházni egy fali töltőre annak érdekében, hogy a lehető legtöbb áramot spóroljuk meg és csökkentsük a villanyfogyasztást.

Mindezek mellett a fali töltők biztonságosabbak és gyorsabbak is, mintha autónkat egy hagyományos háztartási konnektoron keresztül töltenénk. Ezek a töltők ugyanis kifejezetten arra lettek kitalálva, hogy közvetlenül erről töltsük fel elektromos járművünket.

Arról nem is beszélve, hogy az okos töltőket több funkcióval ellátják gyárilag, melyek célja, hogy könnyebbé tegyék a használatot. Ilyen például a töltési erősség irányíthatósága. De az okos töltők a felhasznált áramot is figyelik, illetve gyakran intelligens árammegosztóval is el vannak látva. Ilyen módon pedig képesek önmagukat is szabályozni, hogy semmiképpen se történjen baleset.

Tekintse meg fali töltő kínálatunkat

Olvasson további érdekes és hasznos információkat blogunkban, vagy fáradjon be személyesen az újonnan nyílt üzletünkbe és kérdezze személyesen kollegáinkat

GYIK:

Mennyit kell fizetünk a villamos energiáért a rezsicsökkentés-csökkentése után?

helyzet jelenlegi állása szerint 2022 augusztustól 2523 kWh/év (havi 210 kWh) fogyasztásig marad a jelenlegi rezsicsökkentett, kilowattonkénti 36 forintos, kedvezményes ár. Efölött a lakossági fogyasztóknak 70,1 forint/kWh árat kell fizetniük az energiáért. Az éjszakai áram 23,1 forint/kWh lesz a fogyasztási korlátig, e felett 62,9 forint a nem kedvezményes ár.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük