A villanyautózásra váltás mellett ami az egyik leggyakoribb érv szokott lenni, az az elektromos autó kedvezőbb fenntartási költségei. Ezek az anyagi tételek egészen biztos, hogy alacsonyabbak, mint a hagyományos motorral szerelt járművek esetén. Ráadásul környezetvédelmi szempontok vagy akár kényelmi megfontolások is indokolhatják az elektromos autóra történő váltás döntését.
Elektromos kontra benzinmotoros autó
Fenntartási költségről ugye akkor beszélünk, amikor az autó már megvételre került. Így a vételár most nem képezi a vizsgálat tárgyát. Azonban megjegyzendő az a már évek óta látható folyamat, hogy az elektromos és a hagyományos autók ára közötti olló egyre inkább szűkül, így már az az idő is belátható távolságra kerül, amikor egy korszerű villanyautó megvásárlása nem lesz drágább, mint egy belsőégésű motorral szerelt társáé.
Megvásárlás után azonban az elektromos autók megismertetik azon előnyöket a tulajdonosaikkal, amelyek összességében a sokkal olcsóbb fenntarthatóság irányába mutatnak. Önmagában persze a fenntartási költség egy rendkívül tág fogalom és sok-sok különböző tételből áll össze, azonban a teljes kép meglátása érdekében érdemes sorra venni az összetevőket.
Miért is kedvezőbbek az elektromos autó fenntartási költségei?
Az állami szabályozásoknak és ösztönzőknek köszönhetően az ilyen autó vásárlója az illetéken és az átírási költségeken máris pénzt takarít meg, és ezenfelül még helyi adók esetében is lehet megtakarításra számítani.
Szintén a jogi szabályozás ad lehetőséget arra, hogy a parkolási költségen is lehessen spórolni, sőt megjelenhetnek olyan tételek is, amelyek azért maradnak a zsebben, mert elektromos autóval behajthatunk mások előtt tiltott területre is vagy használhatunk egyébként tiltott forgalmi sávokat. Ez utóbbi esetekben időt, energiát, pénzt takaríthatunk meg.
Kevés összetevő, kevés hibalehetőség
Az autótechnikában kevésbé járatosak szemében talán nem magától értetődő tény, de egy elektromos meghajtással működő autó lényegesen egyszerűbb felépítésű, mint egy benzin vagy dízel motorral szerelt társa. Villanyautó esetén teljesen elhagyható az üzemanyag-ellátó rendszer a tartállyal, szivattyúval, szűrőkkel és seregnyi kiegészítő berendezéssel együtt.
Maga a motor felépítése is nagyságrendekkel kevésbé bonyolult, nincsenek alternáló mozgást végző gépelemek, szükségtelen a turbó, nem kell bonyolult befecskendező, összetett hűtő és olajzó, kenőrendszer. Értelemszerűen kipufogó sem szükséges, mint ahogy a katalizátortól, a lambda szondától és számtalan kiegészítő berendezéstől is elbúcsúzhatunk.
Mindez azért fontos, mert így az autóban sokkal kevesebb a karbantartást igénylő alkatrész, lényegesen alacsonyabbak lehetnek a szervizszámlák, valamint a kopó-, például a fék alkatrészei is sokkal kevésbé rongálódnak, köszönhetően az elektromos visszatáplálásnak.
Említést érdemel a már bevezetőben is szóba került alacsonyabb üzemanyagköltség, és ez különösen igaz, ha a tulajdonos saját lakásában, esetleg napelemes rendszerrel megtámogatva tölti elektromos autóját.
A közelmúltban a magyar kormány az európai energiaválságra hivatkozva bejelentette, hogy jelentősen korlátozza azon fogyasztók számát, akik a rezsicsökkentés előnyeiben részesülhetnek. Ettől sokan kétségbe estek, köztük az elektromos autók tulajdonosai is, hiszen az átlagfogyasztás feletti áramot használó fogyasztók villanyszámlája a jövőben jelentősen megnövekedik.
Olvassa el cikkünket, amiben elmondjuk, hogy hogyan lehet továbbra is gazdaságos megoldás az elektromos autózás: