Olvasási idő: 6 perc

Hogyan válhat egy elektromos autó valódi erőművé, ami képes ellátni otthonunkat árammal? Hogyan oldható meg, hogy a napelemeink által termelt áramot energiatároló berendezések nélkül is tetszés szerint használjuk? A megoldást a V2G technológia és a kétirányú töltésre alkalmas smart rendszerek jelenthetik.

Néhány évvel ezelőtt az okos töltési technológiák talán még távolinak tűntek. Mára azonban a jövő bekopogtatott az ajtón, és az elektromos járművek tulajdonosai számára egyre több lehetőség áll rendelkezésre.

Korábban például nem is gondoltuk volna, hogy egy elektromos autó nem csupán fogyasztó lehet, azonban a kétrányú töltési technológia, azaz a V2G lehetővé teszi számunkra azt, hogy elektromos járműveinket energiaszolgáltató ezközként is hasznosítsuk.

Hogy hogyan is működik ez pontosan, milyen lehetőségeket rejt magában a V2G technológia, és miért érdemes rá különösen odafigyelni, ebben a bejegyzésben részletesen is megmutatjuk. Valamint azt is, hogy milyen lehetőségeket kínál a kétirányú töltés piacán jelenleg éllovasnak számító töltőrendszer, a Quasar 2.

Mit jelent a V2G (Vehicle to grid)?

elektromos autók használata a vehicle to grid alkalmazásával, az akkumulátor villamos árammal szolgálhat

A V2G egy mozaikszó, ami az angol Vehicle To Grid kifejezés rövidítése. A technológiának még nincs megfelelő magyar megnevezése, azonban nagyjából „jármű-hálózatként” fordíthatnánk. A Vehicle To Grid lényege, hogy segítségével az elektromos autóból érkezik energia a villamos hálózat felé. Ez azt jelenti, hogy az elektromos járművünk nem csak áramot tud felvenni a rendszerből, de szükség esetén az akkumulátorából visszatölteni is képes az energiát.

A V2G tehát röviden és tömören egy kétirányú, visszatáplálásra is alkalmas töltési technológia, amelynek segítségével elektromos járművünk akkumulátora fogyasztóból áramellátó eszközzé alakítható. Ez pedig bizonyos helyzetekben nemcsak gazdaságos, de rendkívül praktikus megoldást is jelent.

Miért fontos a V2G technológia?

elektromos autók használata a vehicle to grid alkalmazásával, az akkumulátor villamos árammal szolgálhat

Egy elektromos autó átlagosan rengeteg időt tölt parkolással. Egyre több járművet lehet például 300 km feletti hatótávval megvásárolni, ezek többsége azonban átlagosan kevesebbet tesz meg napi 60 kilométernél. A V2G töltés a visszatöltésen keresztül segít a helyi elektromos hálózat terheltségének kiegyenlítésében.

Ez azt jelenti, hogy ha egy adott hálózatra már megfelelő mennyiségű V2G technológiával rendelkező jármű csatlakozik, a túlterhelt hálózat a rácsatlakoztatott autók felesleges energiáit képes felhasználni a rendszer kiegyenlítésre. Ezáltal pedig a V2G technológia nemcsak gazdaságosabbá, de környezetkímélőbbé is teszi az elektromos autózást, hiszen csökkenti az egyébként terhelt hálózatok esetében belépő szennyező erőművek használatának szükségességét.

A technológia ezen felül kiváló megoldást jelent azok számára, akik elektromos járművüket napelemes rendszer segítségével, saját otthonukban töltik. Segítségével ugyanis az otthoni napelemek által megtermelt energiát bármikor visszatölthetjük az otthoni hálózatra. Ez azt jelenti, hogy a megtermelt áramot külön energiatároló rendszer nélkül is akkor használjuk fel, amikor arra valóban szükségünk van, legyen ez akár egy erősen felhős napon vagy az éjszaka folyamán.

Ez rendlívül fontos, hiszen a megújuló energia használata alapvetően kiszámíthatatlan. A napelemek nem termelnek a nap minden egyes percében áramot, és teljes mértékben napelemekre hagyatkozva az üresjáratok idején (például éjszaka vagy erősen felhős időben) nem tudjuk használni a korábban megtermelt energiát, hacsak nem rendelkezünk valamilyen energiatároló megoldással.

A V2G akkumulátorral rendelkező autó azonban egyfajta hálózati aljzatként tud funkcionálni, ami azt jelenti, hogy képes raktározni a megtermelt áramot, ennek segítségével pedig különböző elektromos eszközök számára biztosíthat energiaellátást.

Hogyan használható a visszatöltött energia?

A V2G technológiát alkalmazhatjuk többek közt elektromos szerszámok, háztartási gépek, vagy televízió üzemeltetésére, de akár egy másik elektromos járművet is feltölthetünk a segítségével. Sőt, egy kétirányú töltésre alkalmas elektromos autó akár egy áramkimaradás, vagy egy kempingezés során is rendkívül hasznos lehet.

Sokaknak persze rögtön eszébe juthat a megtermelt extra energia hálózatra történő visszatöltése, valamint az abból származó haszon is. Fontos megjegyezni azonban, hogy a visszatáplálásra a szaldós elszámolás eltörlése miatt sajnos Magyarországon jelenleg nincs lehetőség. Nem kell azonban túlságosan elszomorodni, hiszen annak ellenére, hogy a villanyszámla csökkentésére a technológia ebben a formában nem alkalmazható, a V2G rendszerben továbbra is rengeteg lehetőség rejlik.

Érdemes tudni továbbá azt, hogy egyelőre kevés elektromos jármű rendelkezik a kétirányú töltés képességével. Emiatt sem kell azonban szkeptikusnak lennünk a technológiával kapcsolatban, hiszen ez nagy valószínűséggel a közeljövőben változni fog. A Hyundai például már idén tavasszal közölte, hogy az autó és a hálózat közti kommunikációs protokoll tisztázásához és fejlesztéséhez a hardver már adott, ami azt jelenti, hogy egy szoftverfrissítés útján a már meglévő autók is megkaphatják a funkciót a jövőben.

Hogy a cég szakértői nem a levegőbe beszélnek, azt a kétirányú töltésre alkalmas, legújabb Hyundai Ioniq modell is igazolja. De a technológia már a KIA EV6 modelljében is elérhető, sőt, előre láthatólag hamarosan a Volkswagen autóiban (a frissített VW MEB autókban) is alapvető funkció lesz majd.

Otthoni töltés V2G töltő segítségével: mit tud a Wallbox Quasar 2?

Annak érdekében, hogy a háztartásban képesek legyünk kihasználni a V2G technológia előnyeit, természetesen olyan fali töltőre lesz szükségünk, ami támogatja a kétirányú töltés lehetőségét. Szerencsére azonban egyre több modell közül választhatunk a piacon. A Wallbox DC töltője, a Quasar 2 azonban jelenleg ezen a területen egyértelmű éllovasnak tekinthető.

A Quasar 2 elődjét, a Quasar 1-et váltotta le a piacon. Míg a korábbi töltő csak Chademo csatlakozóval rendelkezett és csak 7,4 kW töltései teljesítményre volt képes, addig az utódja már ennél jóval többre is képes lesz. A Quasar 2 ugyanis CCS csatlakozóval rendelkezik és 11 kW töltése teljesítmény sem jelent gondot a számára. Ez azt jelenti, hogy az új fali töltő tökéletesen alkalmas az újgenerációs, kétirányú töltést támogató elektromos járművek töltésére.

A Quasar 2 tökéletes választást jelent a napelemes felhasználók számára, hiszen képes az úgynevezett Eco-smart funkció alkalmazására. Az Eco-smart funkció használatával az eszköz egy smart méter segítségével érzékeli azt, amikor a napelem többletenergiát termel, ezt pedig az energiatároló helyett közvetlenül az autóba tudja tölteni, ahonnan szükség/igény esetén képes visszatáplálni azt a házba.

A Quasar 2 további érdekessége, hogy az úgynevezett „Blackout mode” lehetővé teszi azt, hogy egy esetleges, hosszabb áramkimaradás esetén a töltő segítségével akár több napig is elláthassuk az otthonunkat az alapvetően szükséges elektromos berendezések működtetéséhez szükséges energiával. Ez egy meglehetősen fontos funkció napjainkban, amikor az energiaellátással kapcsolatos problémák egyre inkább általánosnak tekinthetők.

Wallbox Quasar 2 elektromos autó kétirányú töltő
Wallbox Quasar 2 elektromos autó kétirányú töltő

Douglas Alfaro, a Wallbox főigazgatója például kiemelte, hogy 2020-ban Észak-Amerikában összesen 8 órányi áramkimaradással és -ingadozással kellett számolnia az embereknek. Ilyen helyzetekben a kétirányú töltési funkció rendkívül hasznos lehet, ráadásul egy energiatároló rendszernél olcsóbban is elérhető.

Az okostöltő WiFi, Bluetooth, 4G vagy Ethernet segítségével kapcsolódik a hálózathoz. Az eszközt a Wallbox szakemberei több felhasználói tesztnek is alávetették annak érdekében, hogy az elődjéhez képest nagyban javítsák az eszköz által kínált felhasználói élményt. Így a Quasar 2 telepítése és használata is rendkívül egyszerű, kényelmes és felhasználóbarát. Egyértelműen azt mondhatjuk, hogy egy iránymutató eszköz, ami a jövő technológiai megoldásait testesíti meg a jelenben. Azon tudatos villanyautó-felhasználók számára, akiknek járművük gazdaságos és környezetbarát üzemeltetése egyaránt fontos szempontot jelent.

Egy egyszerűbb megoldás: A V2L

Vehicle-to-load vagy V2L technológia sokkal egyszerűbb, mivel működéséhez nincs szükség kétirányú töltőre. A V2L-vel felszerelt járművek beépített kétirányú töltővel és szabványos váltóáramú konnektorokkal rendelkeznek, amelyekkel bármilyen hagyományos háztartási váltóáramú készülék csatlakoztatható. Vészhelyzetben a hosszabbító kábeleket a járműből az otthonba lehet vezetni, hogy elláthassák az alapvető terheket, beleértve a világítást, a számítógépeket, a hűtőszekrényeket és akár még a főzőberendezéseket is.

A V2L-es jármű beépíthető a hálózaton kívüli napelemes rendszerbe is, hogy csökkentse vagy akár teljesen kiküszöbölje a tartalék generátor szükségességét. A legtöbb hálózaton kívüli napelemes rendszer tartalmaz egy kétirányú inverteres töltőt, amely műszakilag képes bármilyen váltakozó áramú forrásból származó áramot használni, beleértve a V2L-es járműveket is. Ennek biztonságos elvégzéséhez azonban napelemes szakembernek vagy szakképzett villanyszerelőnek kell telepítenie és konfigurálnia.

Ehhez a funkcióhoz szükség van egy adapterre, ami a mi webshopunkban meg is található

A közelmúltban a magyar kormány az európai energiaválságra hivatkozva bejelentette, hogy jelentősen korlátozza azon fogyasztók számát, akik a rezsicsökkentés előnyeiben részesülhetnek. Ettől sokan kétségbe estek, köztük az elektromos autók tulajdonosai is, hiszen az átlagfogyasztás feletti áramot használó fogyasztók villanyszámlája a jövőben jelentősen megnövekedik.

Olvassa el cikkünket, amiben elmondjuk, hogy hogyan lehet továbbra is gazdaságos megoldás az elektromos autózás:

Olvasson további érdekes és hasznos információkat blogunkban, vagy fáradjon be személyesen az újonnan nyílt üzletünkbe és kérdezze személyesen kollegáinkat

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük