Olvasási idő: 3 perc

Nincs kétség afelől, hogy a üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátása komoly problémát jelent a modern világban. Összefüggésbe hozták őket az általános légszennyezettség csökkenésével és a klímaváltozással.

A közlekedés az egyik legnagyobb bűnös. A nagyvárosokban az összes üvegházhatású gáz kibocsátás 30-40%-át a belsőégésű motorral működő járművek okozzák.

Ezért a világ tudományos tanácsadói és kormányai az elektromos járművek (EV-k) elterjedését támogatják. Az elektromos járművek és töltőállomások használatának növelésével a kormányok csökkenteni fogják a káros kibocsátásokat és elérhetik közlekedési dekarbonizációs céljaikat.

Ennek eredményeként az EV töltőállomások egyre elterjedtebbek lesznek. A legtöbb töltőállomás, amit látsz, AC töltő. Az AC töltők eddig az egyetlen lehetőséget jelentették.

Azonban az utóbbi években olyan cégek, mint az EvGo vagy az Ionity, kifejlesztettek egy új technológiát, amit DC Gyors Töltőknek nevezünk. A vállalatok most már más típusú technológiát alkalmazhatnak, hogy a járműveket gyorsabban töltsék fel, mint a hagyományos AC töltők.

Az Energiahatékonysági és Megújuló Energia Iroda szerint az Európában található összes töltőállomás körülbelül 11%-a DC gyorstöltő (DCFC).

ac és dc töltés elektromos autó váltakozó áramú fedélzeti töltő töltés esetén elektromos autók töltési megoldásai akár 350 kw-al történik

Mi a különbség az AC és DC elektromos jármű töltők között?

A váltakozó áram (AC) egyszerűen leírva a szabványos elektromosság, amely az erőművekből érkezik és villamosenergia-vonalakon keresztül jut el otthonokba és más épületekbe, néha főhálózati vagy közüzemi áramként emlegetve.

Az egyenáram (DC), ahogyan a neve is sugallja, az az elektromos áram, amely egyenes vonalban mozog.

Otthoni egyenáramú elektromos autó ac és a dc több kw-os töltési perc akár rövid idő alatt történik a következő három teljesen új töltő is tudja tölteni az autót

Hogyan működik egy jármű akkumulátora?

Az akkumulátorok számára egyenáramra van szükség. Ennek egyszerű oka van. Ahogyan bármely más akkumulátor, egy gépjármű akkumulátora is egyenáramot használ és szolgáltat. Ez azt jelenti, hogy a terhelés egyetlen irányba áramlik, amely egy kémiai folyamat segítségével tárolódik.

Fontos tudni, hogy a váltakozó áram időnként irányt vált. Az AC tárolásához az akkumulátor termináljának (+ és -) polaritásának ugyanolyan sebességgel kellene változnia, ami viszont nem lehetséges.

Műszaki szempontból: egy akkumulátorhoz kell egy váltakozó áramforrást csatlakoztatni, hogy AC energiát tároljon,ami tulajdonképpen azt jelenti, hogy az akkumulátor csak a pozitív félperiódus alatt töltődik, majd a negatív félperiódus alatt merül le.

Más szóval, nincs módja annak, hogy váltakozó áramot tároljunk egy akkumulátorban.

Különbségek az AC és DC töltők között

A konnektorból váltakozó áram érkezik, míg a jármű akkumulátora egyenáramot igényel.

Ezt csak úgy lehet elérni, hogy a váltakozó áramot egyenárammá alakítjuk át. Ezt nevezzük váltakozó áramból egyenárammá alakítónak (AC-DC konverter).

Két lehetőség van:

A. beépíteni ezt a konvertert a járműbe

B. beépíteni ezt a konvertert a töltőpontba

Az AC töltők az A opciót használják. Ez azt jelenti, hogy a járműben van egy saját kis AC-DC konverter. Tehát a jármű váltakozó áramot kap a töltőpontból, majd a jármű átalakítja azt egyenárammá.

A DC töltők a B opciót használják. Ez azt jelenti, hogy a töltőkben van egy beépített AC-DC konverter és a jármű közvetlenül egyenáramot kap. Nincs szükség átalakításra a jármű belsejében. 

ac és dc töltés, avagy ac ls a dc töltés váltakozó áramú fedélzeti töltő, vagy a töltés esetén az elektromos autók töltés közben egyenáramú töltő szükséges - ac és dc töltés

A DC töltők miért képesek a sokkal gyorsabb töltésre?

Ez egy fontos kérdés. Nézzük logikusan a dolgokat.

Minél gyorsabban szeretnénk egy akkumulátort tölteni, annál több energiát kell szolgáltatnunk számára. A gyors töltés általában 50 kW felett van, míg a “lassú” töltés általában 1-22 kW között mozog.

Ezért, hogy több energiát szolgáltass a töltés során, egy sokkal nagyobb AC-DC konverterre van szükség.

A probléma az, hogy a magas teljesítményű energiakonverzió AC és DC között költséges. Egy nagy konverter könnyedén a 3.000.000 forintot is meghaladhatja.

Nyilvánvaló, hogy senkise akar nehéz és drága konvertereket magával cipelni az autójában. Tehát a magas teljesítményű töltést legjobban olyan töltőállomásoknál érdemes végezni, amelyekben már beépítették a konvertereket.

Ténylegesen jobb a DC töltés?

Úgy tűnik, hogy a DC töltők sokkal ésszerűbbek és hatékonyabbak, igaz?

Ez nem feltétlenül igaz.

A DC töltők jóval többe kerülnek, mint az AC töltők. A DC töltők több helyet igényelnek és sokkal összetettebb pótalkatrészeket, mint például az aktív hűtőrendszereket.

Nálunk megvásárolható DC töltőállomások

Rolec UFC 200 DC – DELTA Ultra Fast Charger villámtöltő

Alapár: 15.322.950 Ft Bruttó (12.065.315 Ft + Áfa)
Opciók választása Ennek a terméknek több variációja van. A változatok a termékoldalon választhatók ki

Rolec DC WALLBOX CCS/CHADEMO 25kW villámtöltő

Alapár: 4.925.700 Ft Bruttó (3.878.504 Ft + Áfa)
Opciók választása Ennek a terméknek több variációja van. A változatok a termékoldalon választhatók ki

Továbbá, a magas teljesítményű töltéshez magas teljesítményű hálózati csatlakozásra van szükség. Egy tipikus lakossági hálózati csatlakozással nem lehet DC töltőt telepíteni.

Az aranyszabály az, hogy akkor telepíts DC töltőket, amikor gyors töltésre van szükség, és telepíts AC töltőket, amikor nincs rá szükség.

Ha további kérdése van az AC, vagy a DC töltéssel kapcsolatban, akkor keresse csapatunkat a kapcsolat oldalon!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük