Olvasási idő: 4 perc

Van-e káros hatása a DC gyorstöltésnek az elektromos jármű akkumulátorára?

Bár kutatások igazolják, hogy a gyakori gyorstöltés (DC) kisebb mértékben ronthatja az akkumulátor állapotát, mint az AC töltés, hatása rendkívül csekély. Átlagosan csak körülbelül 0,1 százalékkal növeli az akkumulátor degradációját a DC töltés.

Az akkumulátor megfelelő kezelése főként a hőmérsékletre összpontosít, mivel a lítiumion (Li-ion) akkumulátorok érzékenyek a magas hőmérsékletre. Szerencsére a legtöbb modern elektromos járműben beépített hőmérséklet-kezelő rendszerek védenek az akkumulátor, még gyorstöltés közben is.

Az akkumulátor élettartama és azzal kapcsolatos aggodalmak

Annak ellenére, hogy az elektromos járművek (EV-k) egyre népszerűbbé váltak az évek során, sok járműtulajdonos továbbra is vonakodik az átállástól a nem kielégítő hatótávolság és az akkumulátorok rövid élettartama miatt.

Az akkumulátor romlása gyakran aggodalomra ad okot, mivel az EV-gyártók, beleértve olyan márkákat is, mint a Kia vagy a Tesla, gyakran óvatosságra intik a gyorstöltés használatát az egyes modelljeik specifikációs leírásaiban.

Tehát mi a pontos hatása a gyorstöltésnek az akkumulátorra, valamint befolyásolja-e az akkumulátor állapotát? Ebben a cikkben részletesen kifejtjük, hogyan működik a gyorstöltés, és elmagyarázzuk, hogy biztonságos-e annak használata.

Mi is pontosan a gyorstöltés?

Mielőtt megpróbálnánk megválaszolni, hogy a gyorstöltés biztonságos-e járművéhez, először meg kell értenünk, hogy mit is jelent a gyorstöltés. A gyorstöltés, amit Level 3 vagy DC töltésnek nevezünk, olyan töltőállomásokra utal, amelyek a járművet pár perc alatt, órák helyett feltöltik a leggyorsabban elérhető sebességgel.

elektromos autó akkumulátorát, elektromos autók 22 kw-os fali töltők segítségével, fedélzeti töltő segítségével töltése fontos váltakozó és egyenáramú áram

A töltőállomások között különböző lehet a teljesítménykimenet, de a DC gyorstöltők akár 7-50-szer több energiát képesek szállítani, mint egy hagyományos AC töltőállomás. Bár ez a nagy teljesítmény lehetővé teszi a járművek gyors töltését, ugyanakkor jelentős hőt is termel, ami megterhelheti az akkumulátort.

A gyorstöltés hatása az elektromos autó akkumulátorára

Tehát mi az igazság a gyorstöltés hatásáról az autó akkumulátorának élettartamára?

Néhány tanulmány, például a Geotab 2020-es kutatása kimutatta, hogy több mint háromszoros gyorstöltés havonta több mint két év alatt mindössze 0,1 százalékkal növeli az akkumulátor degradációját azokhoz képest, akik soha nem használtak gyorstöltést.

Egy másik tanulmányt az Idaho Nemzeti Laboratórium (INL) végezte két Nissan Leaf járművel, amelyeket egy év alatt naponta kétszer töltöttek fel. Az egyik jármű csak a szokásos AC töltést használta, míg a másik kizárólag a DC gyorstöltést alkalmazta.

Az utakon töltött közel 85000 kilométer után a kizárólag gyorstöltést használó jármű kapacitása 27 százalékkal csökkent az eredeti állapothoz képest, míg a hagyományos AC töltést használó járműnél az eredeti akkumulátor-kapacitás 23 százalékát sikerült megőrizni.

Mint mindkét tanulmány mutatja, a rendszeres gyorstöltés valóban károsíthatja az akkumulátor egészségét, de hatása meglehetősen csekély marad, különösen, ha a valós életben történő használatot vesszük figyelembe, amely kevésbé igénybe veszi az akkumulátort, mint ezek a szabályozott tesztek.

Tehát, megéri használnod a gyorstöltőket?

A Level 3 töltési megoldás kényelmes lehetőséget nyújt arra, hogy útközben gyorsan feltöltsd az autód, de a gyakorlatban valószínűleg azt fogod tapasztalni, hogy a hagyományos AC töltés is elegendő a mindennapi szükségleteid kielégítéséhez.

elektromos autó akkumulátorát gyorstöltéshez otthon 22 kw-os töltés szükséges, gyári töltővel tölteni 22 kw-osan nem lehetséges

Valójában még a leglassabb Level 2 töltésnél is egy közepes méretű elektromos jármű teljesen feltöltődik kevesebb, mint 8 óra alatt, így a gyorstöltés valószínűleg nem lesz mindennapos élmény a legtöbb ember számára.

Mivel a DC gyorstöltők nagyobb helyet foglalnak, drágábbak a telepítésük és nagyobb feszültségre van szükségük a működéshez, ezért csak bizonyos helyeken találhatóak meg, és általában sokkal drágábbak az AC nyilvános töltőállomásoknál.

A gyorstöltés fejlődése

Az egyik REVOLUTION Live podcast epizódjában Roland van der Put, a FastNed töltéstechnológiai vezetője hangsúlyozta, hogy a legtöbb modern akkumulátor gyorstöltésre van tervezve, és beépített hűtőrendszerekkel rendelkezik a nagyobb teljesítményű terhelések kezeléséhez, amelyek szükségesek a gyorstöltéshez. Ez nemcsak a gyorstöltés szempontjából fontos, hanem szélsőséges időjárási körülmények között is, mivel az elektromos autó akkumulátora szenvedhet a nagyon hideg vagy nagyon meleg hőmérsékletek miatt.

otthon fali töltő segítségével villámtöltő áramot szállít az autóba chademo típusú csatlakozóval töltés fedélzeti töltő esetben gyorsabb a gyorstöltő

Valójában az elektromos jármű akkumulátora optimális működési hőmérséklete 25 és 45°C között van. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy az autó alacsony vagy magas hőmérsékleten is működjön és töltődjön, de az optimális tartományon kívüli hőmérséklet esetén a töltési idők megnövekedhetnek.

Akkumulátor egészségének legjobb gyakorlatai

Nem vitatható, hogy a gyorstöltés továbbra is fontos szerepet játszik az elektromos mobilitásban, és elengedhetetlen eszköz a hosszú távú utazásokhoz elektromos járművel. Ahogy fentebb láttuk, az időszakos gyorstöltés nem árt az akkumulátornak, és nem csökkenti jelentős mértékben a kapacitást.

Azonban vannak legjobb gyakorlatok, amelyeket érdemes figyelembe venni a gyorstöltés során, hogy minimalizáljuk az akkumulátorra gyakorolt hatását. Elsőként érdemes megpróbálni elkerülni a gyorstöltést nagyon meleg napokon, vagy ha mégis szükséges, akkor árnyékban végezni a töltést, hogy ne melegedjen túl az akkumulátor.

Bár hideg időben tölthetjük az akkumulátort anélkül, hogy károsítanánk, a töltési sebesség lassabb lesz, és hosszabb töltési időre lehet szükség, mivel az autó akkumulátor-kezelő rendszere (BMS) csökkenti a teljesítményt a töltés optimalizálása és az akkumulátor védelme érdekében.

Általános gyakorlat Li-ion akkumulátorokkal kapcsolatban az ajánlott töltöttségi szint tartása 20 és 80% között van, mivel az extrémül alacsony vagy magas töltöttségi állapot károsíthatja az akkumulátort az idő múlásával. Mindennapi használat során érdemes az elektromos autót 80%-ig feltölteni, és csak hosszú távú utazások előtt indítani teljesen feltöltött állapotban.

Az elektromos autók akkumulátorai is öregednek

Ahogy mi emberek, úgy az elektromos járművek akkumulátorai is idővel öregszenek és a folyamat során némi kapacitást veszítenek. Azonban az elvesztett kapacitás elhanyagolható, évente csak körülbelül 2,3 százalékot, és nem valószínű, hogy hatással lenne az autó mindennapi használatára – vagy akár észrevehető lenne.

Bár a gyorstöltés növelheti az akkumulátor elveszett kapacitásának ütemét, a tényleges hatása mindössze 0,1 százalékponttal több veszteséget okoz, mint a gyorstöltés nélküli használat esetén.

További érdekes és hasznos információkért tekintse meg további cikkeinket, vagy kérdezze segítőkész csapatunkat!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük