Olvasási idő: 6 perc

Mi várható, mikor a hőmérő mutatója visszaesik és elkezd havazni

Beköszöntött a december és a tél már a küszöbünkön kopogtat. A jeges csúszós idő a közutakon fokozott figyelmet és körültekintést igényel mindannyiunktól. Mivel a fagy az ország számos részén kiterjedt, az autósoknak általában fokozott figyelmet kell fordítaniuk járműveikre, hogy ne érje őket váratlan meglepésként a zord időjárás viszontagságainak kivédése. Fontos, hogy mind az autó mind az autóvezető is felkészültek legyenek az időjárás miatt megváltozott útviszonyokra. A hőmérséklet csökkenése az elektromos autótulajdonosokat még érzékenyebben érinti, főleg azok számára jelent ez nagyobb kihívást, akik hidegebb éghajlaton élnek.  Ha még csak most ismerkedünk az elektromos autózás örömeivel, vagy akár legyünk tapasztalt veteránok, íme egy pár dolog amire feltétlenül figyeljünk ha télen autózunk.

Ellenőrizd az abroncsokat

Első lépésként ellenőrizd a jármű gumiabroncsainak légnyomását egy megbízható nyomásmérővel. A keréknyomás ellenőrzése rutin feladataink közé tartozik, de ez télen kiemelkedően fontossá válik.

Ugyanis alacsony hőmérsékletnél minden 12 °C hőmérséklet csökkenés után a gumiabroncsok általában elveszítik a légnyomásuk két százalékát.  A gumiabroncs nyomás állapotát még az autó műszerfalán megtalálható kis figyelmeztető világító lámpa segítségével is ellenőrizhetjük (ami úgy néz ki, mint egy felkiáltójellel ellátott gumiabroncs). Ha egy vagy több gumiabroncsnál alacsony a nyomás, pótóljuk mielőbb az elvesztett levegő mennyiséget. Az előírt guminyomást a jármű gyártója határozza meg a gumi méretének, típusának és a jármű tömegének megfelelően. Ezeket az értékeket megtaláljuk az autó kezelési útmutatójában, a tankbetöltő ajtaján vagy a vezető oldali ajtón.

kerekek

Ha különösen hideg éghajlatú a lakóhelyünk illetve extrém mennyiségű havazás várható, fontoljuk meg a téli időszakban a kiválóan tapadó téligumik felszerelését.

Mit tegyünk a maximális teljesítmény eléréséhez

Az autó elektromos üzemű hatótávolsága számos tényezőtől függ. A hosszú hatótávolság elérésének képessége azoktól a körülményektől és feltételektől függően változik, amelyek között az autót vezetjük.

A maximális mérföldek feltöltéssel történő elérése megszálltsággá válhat néhány elektromos autó tulajdonos számára, és az év leghidegebb hónapjaiban azonban ez kritikussá válhat. A jó tervezés és felkészülés a kulcsa annak, hogy szélsőséges éghajlati viszonyok között is mérsékelni tudjuk az elveszített energiát.  A legjobb, ha az elektromos járművet garázsban tudjuk tartani, hogy megvédjük a téli időjárás zord elemeitől. Az már csak hab a tortán, ha az otthoni/munkahelyi garázs, parkolóhely fűtött. Tartsuk a járművünket a fali töltőre csatlakoztatva annak érdekében, hogy az akkumulátor teljes töltöttsége biztosítva legyen. Ha a jármű kommunikál a töltővel, kapcsolja be a töltési funkciót (akár okostelefonos alkalmazáson keresztül), mielőtt útnak indul.  Miközben a jármű csatlakoztatva van a fali töltőhöz, a töltés mind a belső teret mind az akkumulátort felmelegíti, ez segít megőrizni az akkumulátor kapacitását. Egyes modellek hideg időben az akkumulátort automatikusan felmelegítik ilyenkor. Útközben lehetőleg napsütéses helyen parkoljunk le autónkkal, ez kedvezően hat az autó felmelegedésére. Takarékoskodjon a fűtés használatával vezetés közben. Állítsuk a hőmérsékletet olyan alacsonyra, amely még komfortos számunkra, és ha van ilyen felszereltség, inkább részesítsük előnyben az autó fűtött üléseit és fűtött kormányát ezek kevesebb áramot fogyasztanak. Viseljünk meleg ruhát és kabátot, így minimalizálhatjuk a fűtés használatát. A fent említett AAA-tanulmányban tesztelt elektromos járművek a tudatosan használt fűtési technikával a hideg időben átlagosan csak 12% -át veszítettek a töltöttségből, míg ez 41%-ra nőhet, amikor nem odafigyeléssel üzemeltették a fűtésüket.

Ha van választható Eco mód, amely a teljesítményparamétereket szabályozza az akkumulátor élettartamának megőrzése érdekében, mindenképpen kapcsoljuk be. Ha autónk alkalmas a regeneratív fékezés teljes kihasználására úgy hangoljuk be, hogy fékezés hatására az a lehető legtöbb villamosenergiát küldje vissza az akkumulátornak. Figyeljünk oda hideg időben, hogy ne vezessük autónkat a legnagyobb sebességgel. A városon kívüli autózás, gyorsabb vezetés több energiát fogyaszt, csökken a jármű aerodinamikai ellenállása is a nagyobb sebesség mellett, az elveszített KWh pótlására van szükség. Erre az esetre térképezzük fel, hogy hol vannak nyilvános töltőhelyek lakóhelyünk közelében, boltba menet vagy a munkába menet. Keressen olyan DC gyorstöltő egységeket, amelyek a járműtől és a környezeti hőmérséklettől függően 30-45 perc alatt vissza tudják tölteni az elektromos autó akkumulátorát a kapacitás 80 százalékáig.

Mit tehetünk a kevesebb fogyasztás érdekében

Hideg időben autóink kevésbé takarékosak – legyen a járművünk hajtóanyaga elektromosság, benzin vagy gázolaj, mindannyian egyetértünk abban, hogy igyekszünk költséget spórolni, gazdálkodni az energiával. Egy pár tanács megfogadásával jelentősen csökkenthetjük autónk fogyasztását, a biztonságos autózás pedig mindenkinek saját felelőssége.  Míg a hagyományos üzemanyaggal működő járműveknél a teljesítmény körülbelül 20 százalékkal csökken a hidegben, az elektromos autóknál ez még ehhez képest is lehet több.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az alacsony hőmérséklet jelentősen akadályozhatja az akkumulátor teljesítményét, amely befolyásolja a töltést is.

Amikor a hőmérő mutatója -6 °C körüli és a fűtés is használatban van, egy elektromos autó működési tartománya átlagosan 41 százalékkal csökken. Ez azt jelenti, hogy például egy Nissan Leaf esetében, 241 km helyett (ami egy teljes töltés utáni hatótávot jelent) akkor valószínűleg csak 142 km-t  tudunk autózni egy újabb töltésig, továbbá megtapasztalhatjuk azt is, hogy hosszabb ideig tart a jármű akkumulátorának teljes feltöltése is.

Egy valamit szinte mindenki jól tud, fékezéskor az elektromos autó visszatölt és az így nyert energiát visszaküldi az akkumulátorhoz. Az alacsony hőmérséklet kihat az elektromos autó regeneratív fékezési funkciójára is.

Azt viszont már kevesebben tudják, hogy ez tulajdonképpen mennyi energiát jelent hol és mikor aktiválódik és milyen esetben lehet még a visszatöltésnél is több „hatótávot” megtakarítani. Az elektromos autózás iránt még csak éppen érdeklődő olvasóinknak itt található egy kis ízelítő.

Emellett felmerül a fűtés kérdése, melynek használata gyorsan lemeríti az elektromos jármű akkumulátorát. Az elektromos autó fűtésberendezése ennek a funkciónak a teljesítéséhez kizárólag az akkumulátor energiájára támaszkodik.

Hogyan vezessünk a jeges utakon

Ha lakóhelyünkre jellemzőek a viszontagságos téli időjárás, akkor számolnunk kell a változó útviszonyokkal, amely gondos odafigyelést igényel a járműtulajdonosoktól, mert bármikor érhetnek váratlan meglepetések. Legyünk felkészültek, töltsük fel autónk szélvédőmosó tartályát fagyálló folyadékkal, és legyen kéznél a csomagtartóban egy kis seprű, lapát / hókaparó és néhány lapított kartondoboz, de jól jön egy zacskó homok is amely szükség esetén kiszórva megkönnyíti a jármű mozgását, ha hóra vagy jégre csúszunk. Szerencsére az elektromos autók súlypontja alacsonyabban van, ami egyenletes súlyeloszlást biztosít a csúszós felületeken és elősegíti a tapadást. Az összkerékhajtással felszereltek ebből a szempontból még jobban teljesítenek.

vezetés fagy

Ennek ellenére a fizika törvényeivel nem mehetünk szembe – bármelyik autó megcsúszhat a jégen, vagy elakadhat a mély hóban, ezért érdemes időben bizonyos óvintézkedéseket megtenni. Amikor elkezd esni a hó, kapcsoljuk fel az autó fényszóróit, csökkentsük a sebességet, és tartsuk be követési távolságot – hosszabb féktávolságra számítsunk, mint a szárazabb utakon. Figyeljünk a jeges foltokra, különösen a hidakon és felüljárókon, amelyek hajlamosak gyorsabban lefagyni, mint a normál utak. Ne használjunk tempomatot, amely veszély esetében csak megnövelné a reakció időnket.

Ha a fékezéskor azt érezzük, hogy a fékpedál üt vagy darál (el kezd villogni az „ABS” lámpa a műszerfalon), ami azt jelenti, hogy a blokkolásgátló funkció bekapcsolt. Tartsuk lábunkat szilárdan a pedálon, amíg a jármű megáll. A blokkolásgátló fékrendszert úgy tervezték, hogy kiküszöbölje a vezetéssel kapcsolatos esetleges problémákat, és megakadályozza a vezető hibáit a pedállal végzett munka során. Kemény fékezéskor az ABS nem engedi meg a kerekek teljes zárolását, kivéve a csúszást például a csúszós útszakaszokon – és az autó enyhén lelassul.

Ha a lámpa villog a műszerfalon, ez azt jelenti, hogy a rendszer bekapcsolódik, hogy segítsen ellensúlyozni a kerék forgását, és ezt jelzésként kell tekintenünk a lassításra. Ha a jármű csúszós helyen vagy teljes jégen elkezd csúszni, őrizzük meg nyugalmunkat és kormányozzunk a kívánt irányba, miközben lábunkat könnyedén, de szilárdan tartsuk a gázpedálon. Ha hirtelen fékeznénk, az autó oldalra csúszik, ezzel a helyzet csak tovább romlik.

Ha mégis elakadunk a havon vagy a jégen, kapcsolja ki az ABS-t (erre általában van egy gomb a műszerfalon – ellenőrizzük az autónk használati útmutatójában), mivel az ilyen típusú helyzetekben a hatása ellenkezőleg hathat. Kerüljük a kerekek pörgetését, amivel csak mélyebbre csúsznánk a hóban, inkább „ringassuk” a járművet előre-hátra, hogy ne ragadjon be. Ha a sebességben van az autó, amennyire csak lehetőségünk van kicsi fokozatokkal lassan mozduljunk előre.

Ha ez nem vált be, szórjunk egy kis homokot a gumik alá, amelyet előre körültekintően bekészítettünk a csomagtartóba, hogy elegendő tapadást biztosítsunk az induláshoz. Ha nincs homokunk, akkor egy szétlapított kartondoboz vagy az autó szőnyege is megfelel erre a célra. Ha vannak a közelben járókelők ne habozzunk, inkább kérjünk segítséget, hogy megtolják az autónkat. Ha ezek után sem jártunk sikerrel, itt az ideje hogy felhívjunk egy vontatót.

Tanácsaink a biztonság és a gazdaságosság mellett szólnak is teszik mindennapjainkat, az önét, s mindenki másét.

Hajrá, várjuk a melegebb napokat 🙂

GYIK

✅ Mennyire befolyásolja a hőmérséklet az autóm akkumulátorának működését? Különösen figyelnem kell télen? ❄️

A hideg hőmérséklet egyértelműen csökkenti a hatótávot, hogyha figyelembe vesszük például a fűtést, vagy a megváltozott vezetési körülményeket, azonban kis odafigyeléssel egészen kis százalékra csökkenthetjük a hatékonyságveszteséget.

✅ Mit tehetek, hogy minél kevesebbet fogyasszon az autóm? 🚙

Érdemes minél kevesebb funkciót alkalmazni, amely fogyaszthatja az akkumulátorunkat, így jobb ha nem esünk túlzásba a fűtéssel, vagy a klímával, csupán egy kényelmes fokozatra állítjuk be. Emellett a vezetési stílusunk is nagyban meghatározza, illetve a hőmérséklet, hogy mennyit tudunk kihozni autónkból: ha eljön a fagy, mindezek ellenére csökkenni fog a hatótáv, azonban ez minimális lehet a megfelelő odafigyeléssel.

✅ Mikre érdemes figyelnem, ha elektromos autót vezetek fagyos utakon? 🌨

Alapvetően nem tér el a jeges utakra való felkészülés a „hagyományos” autókhoz képest, ha a fagyálló folyadékra, vagy a hókaparóra gondolunk. Segítséget nyújt még, hogy az elektromos autók súlyeloszlása nagyobb tapadást biztosít, mivel alacsonyabban található a súlypontjuk, mint más autóknak.

Népszerű Termékek

BESEN ELEKTROMOS AUTÓ TÖLTŐKÁBEL (3f,32A,Type2) – 5méter

49 készleten

79.900 Ft Bruttó (62.913 Ft + Áfa)

Besen WALLBOX elektromos autó fali töltő 11kW (3x16A) (töltőkábellel)

75 készleten

Original price was: 209.900 Ft.Current price is: 199.900 Ft. Bruttó (157.402 Ft + Áfa)

VESTEL fali töltő (22kW) BASIC Type2 töltőkábellel

Utánrendelhető

274.890 Ft Bruttó (216.449 Ft + Áfa)

Wallbox Pulsar Plus elektromos autó fali töltő max. 22kW – Fekete – 5m

6 készleten

Original price was: 354.900 Ft.Current price is: 324.900 Ft. Bruttó (255.827 Ft + Áfa)

Zencar 6A-3x16A 11kW elektromos autó állítható otthoni töltő (T2)

Beszállítás alatt

219.900 Ft Bruttó (173.150 Ft + Áfa)

Hozzászólás “Milyen hatással van a tél az elektromos autónkra?

  1. Nagy Gábor szerint:

    A gumikról szóló rész utolsó mondata véleményes. Szerintem Magyarországon nincs mit megfontolni a téligumin, akkor is érdemes felszerelni, ha egész télen nem esik a hó.
    Az utolsó részben az ABS-szel kapcsolatban van egy hibás mondat, miszerint “lábunkat könnyedén, de szilárdan tartsuk a gázpedálon”. Hát szerintem attól nem fog lassulni az autó. Egyébként a fékezésről meg az ABS-ről van szó, tehát nyilván a fékpedálon kell tartanunk a lábunkat könnyedén, de szilárdan.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük