Olvasási idő: 5 perc

Folyamatosan érkeznek az újabbnál újabb elektromos autó modellek, növekszik a választék. Egy réteg mindig a legújabb modellre vágyik, a cégek automatikusan cserélnek pár évente, így a használt autó piacon is szaporodik az elektromos autó kínálat. Halljuk, hogy a környezetvédelem fontossága napról napra fontosabb és a gyártók igen komoly garanciát vállalnak az új elektromotorokra, akkumulátorcsomagra.

Hamar felbátorodunk az elektromos autó vásárlásra, majd új tulajdonosként elképesztően hálásak leszünk a jelentéktelen havi költségért, a fogyasztásért, a gyorsulásért, a hangtalanságért, a váltás elhagyásáért, az ingyenes parkolásért, az adómentességért és a kényelmi funkciókért, mint amilyen például az állófűtés.

Az elektromos autó sokak számára még újdonság és nem tudják, milyen szempontok lehetnek döntőek, ha elektromos autó vásárlásra szánjuk el magunkat.

Az első és egyben legfontosabb kérdés, hogy mire szeretnénk használni, hol és mennyit fogunk vele közlekedni. Bár nyilván az sem mindegy, hogy futurisztikusat vagy sportkocsit keresünk, ez már csupán esztétikai szempont. Ugyanígy befolyásolhatja a döntést a kényelem is, hogy nem szeretnénk egy 200 km-es úton egy percre sem megállni. És itt van a presztizs is, még akkor is, ha ritkábban beszélünk róla.

Amikor villanyautó áll a garázsban, már békét kötöttünk néhány kompromisszummal, ezért érdemes tisztába lenni a lehetőségeinkkel, hogy véletlen se csalódjunk. Jelenleg városi közlekedésre, országjárásra ajánljuk, rendszeres külföldi utazásra nem a legalkalmasabb jármű a tisztán elektromos autó. Megoldás lehet ebben az esetben a plug-in hibrid, amiben egy motor is helyet kapott, így az akkumulátor lemerülésekor továbbviszi az autót. Amennyiben eldöntöttük, hogy melyik üzemmód számunkra a legmegfelelőbb, hibrid, hibrid plug-in, vagy kizárólag elektromos típus, továbbléphetünk a következő kérdésre.

Wallbox pulsar plus elektromos autó fali töltő 22 kw-os

Wallbox Pulsar Plus elektromos autó fali töltő max. 22kW - Fekete - 5m

Original price was: 354.900 Ft.Current price is: 324.900 Ft. Bruttó (255.827 Ft + Áfa)
ip ik védelem

IP

APP

WIFI

BLUETOOTH

ip ik védelem

IP

APP

WIFI

BLUETOOTH

wallbox ikonok
A töltő árában benne van a kábelfej tartónak az ára. Opcionális kiegészítőként megvásárolható a kábel tartó és az intelligens árammegosztó.
 
Kosárba teszem

Wallbox Fekete Kábel Tartó

19.900 Ft Bruttó (15.669 Ft + Áfa)
A kábelfej tartó nem része a terméknek, csak a fenti kábel tartó!
Kosárba teszem

Használt elektromos autó vásárlás, vagy ragaszkodjunk a teljesen új modellhez?

Ez részben pénztárca függő, mint ahogy az is, hogy melyik típust válasszuk. Nem kell félni a használt elektromos autó vásárlástól, igaz hosszú múltjuk még nincsen, de jelenleg a 7-8 éves elektromos autók is vígan szaladgálnak. Sokan kontráznának erre egyből, hogy az új autónál is 2-3 év múlva kuka lehet az akksi és több milliós kiadással jár majd az új, ezt azért messze se szabad elhinni nekik.

Valóban előfordul, hogy 2-3 éves autóknál garanciában cserélnek akkumulátor cellát, de az akkumulátorra adott garancia ennél jóval hosszabb, akár 8 évig is kitart. De sajnos pont a véges élettartamú akkumulátor az oka a durvább értékvesztésnek is. A típusok ajánlásába nem tisztünk belemenni, viszont választási szempontjaink segítségével összehasonlíthatóak az egyes típusok.

Idővel fejlődnek a benzines és dízel autók is, így az elektromos autókból is egyre jobbakat dobnak piacra a gyártók. Több típusnál létezik kisebb és nagyobb akksis verzió, ezért résen kell lennünk! Meg kell néznünk, hogy hány kWh-ás akkumulátor van az eladandó autóban. Gyorsan növekszik az akkumulátorok kapacitása, ezért oda kell figyelni az évjáratra.

Az újabb típusnál akár 50% kapacitás növekedés is megfigyelhető, viszont ezt nem mindig tűntetik fel egyértelműen szembe ötlően. Lehet, hogy egy korábbi konstrukcióban az adott típusból kisebb akkumulátor van a korábbi verzióban pl. 24,2 KWh-ás, míg az újabb modellben 35,8 KWh-ás. Előfordul, hogy csupán 4-500 ezer forint közöttük a különbség, a spórolással viszont 50 % hatótávot elbukhatunk.

Hatótáv csökkenés

A hatótáv viszont az évek múlásával csökken. Képzeljük csak el, mennyit esett azoknak az autóknak az ára, amelyek már újonnan sem voltak képesek hosszabb távok megtételére, idővel pedig kapacitásuk is lecsökkent. Ezáltal a használt elektromos autó egyik legjobb tulajdonsága, hogy az áruk 4-5 évesen sok esetben a felére csökken, holott az akkumulátor jó esetben még 80 % körüli, ami azt jelenti, hogy az autó az eredeti (újkori) hatótáv 80%-ának megtételére képes és ez nem kevés. Egyébként a gyors technikai fejlődés is okozza a jelentősebb áresést.

Egy elektromos autó esetében döntő és meghatározó lehet, hogy milyen hosszú utat lehet vele teljes töltéssel megtenni és mennyire jön ki az átlagfogyasztása. Nehéz ezt úgy megállapítani, hogy az átlagember legtöbbször azt sem tudja, mi az a KWh. Egyszerűen fogalmazva: minél nagyobb akksi van benne, annál nagyobb a kWh és valószínűleg annál nagyobb a hatótáv.  Jó fogyasztásnak számít a 13,7 kWh/100 km fogyasztás, mert elég takarékosnak értékelhetjük tudva, hogy 10 kWh feleltethető meg 1l benzinnek, így ez kb. másfél liter benzint jelent. Továbbá az is egy jó adat, ha 200 km simán kihozható belőle teljes töltéssel.

Amikor az átlagfogyasztás 14-15 kWh 100 kilométerre vetítve időjárástól és vezetési stílustól függően városban, az otthoni árammal töltve, a töltési veszteséget nem számítva 530-590 forintnyi áramot jelent. Számoljuk csak ki benzinnel, vagy dízellel.

Ne felejtsük el viszont azt se, hogy milyen sebességre számították a feltüntetett hatótávot, ha ennél gyorsabban megyünk, rövidül a hatótáv. A túl rövid hatótáv valószínűleg akkumulátor probléma, de nem biztos, hogy nagy a baj, lehet, hogy csak egy cellát kell kicserélni. Egy 5 éves autónál elvileg még van erre garancia, de a típus és évjárat ismeretében a márkaszervíznél könnyen utánajárhatunk ennek a kérdésnek. Mindenképpen figyelemfelkeltő, ha 70% alá esik a kapacitás.

Elektromos autó vásárlás – mit érdemes figyelembe venni mielőtt megveszed

 

TOVÁBBI TIPPEK A VÁLASZTÁSHOZ

MÉRET

Nézzük meg, hogy vesz-e el helyet a csomagtartóból az akkumulátor, ha igen, elegendő -e nekünk a fennmaradt hely? Amikor egy autót eleve akkumulátorosnak terveznek, nem a csomagtartóba teszik az akkumulátort.

TÖLTÉS

Jó, ha van benne három fázisú töltés, mert jelentős lehet a töltési veszteség, ha egy fázisról töltjük. Többen 50-60%-os veszteségről is beszélnek, de számoljunk csak 25%-kal. A három fázis miatt lényegesen kisebb töltési veszteséggel kell számolni.

VILLÁM

Lehetőleg legyen benne villámtöltés, hiszen, ha nincs, akkor csak városi járkálásra használhatjuk, országot járni már nem tudunk, vagy csak nagyon macerásan. Keressük a nyolcas alakú dugót, a sima kerek nem elegendő.

KIEGÉSZÍTŐK

Amennyiben új autó mellett döntöttünk, akkor az is lényeges lehet, hogy mennyibe kerülnek és rendelhetőek -e hozzá kiegészítő csomagok, mint pl. navigáció, tolatókamera, tolatóradar. A középső felszereltségi szint általában erősebb, mondjuk 100 kW-os, 136 lóerős motorral, a gyengébb 80 kW-os motorral készül. Olyan típus is akad, ahol a 10,5 kWh használható kapacitásra egy 16 kWh-ás akkumulátort biztosítanak, ami így sohasem merül le teljesen és sosincs egészen teli, ezzel ideális állapot keletkezik a lítium-ion akkumulátorcelláknak.

BEVIZSGÁLÁS

Érdemes szakszervizben bevizsgáltatni, mielőtt lefoglalózzuk a használt elektromos autót. Kiderülhet esetleg, hogy nem is a hozzá tartozó akksival kerülne hozzánk, hanem csak bérelt akksival. A szervízben meg tudják mondani az akksi kapacitását, hiszen az autó menüjéből elérhető, kiolvasható újkori kapacitása és a jelenlegi is. Az is azonnal látszik, ha visszatekerik a kilométer órát, sőt a töltésszámtól kezdve egy csomó kiolvasható.

SÉRÜLÉS

Egy elektromos autónál is meg kell nézni, hogy nem rozsdásodik -e, nem volt -e törve, meg kell méretni a fényezést. Olajfolyást viszont nem kell nézni, olyan tiszta a motor valószínűleg, hogy enni lehet majd a motortérből.

PRÓBAKÖR

Menni kell vele egy kicsit és a tippelő óra mindjárt megmutatja, hogy normál közlekedés mellett, milyen hatótáv remélhető. Vezetni kell, ki kell próbálni a fékeket. A kopást a kormánykerék és a féktárcsák elég jól mutatják.

Mindezek ismeretében már sokkal könnyebben választunk új, vagy használt elektromos autót és segítségünkkel az otthoni töltés is sokkal gazdaságosabbá, biztonságosabbá tehető.

Népszerű Termékek

BESEN ELEKTROMOS AUTÓ TÖLTŐKÁBEL (3f,32A,Type2) – 5méter

49 készleten

79.900 Ft Bruttó (62.913 Ft + Áfa)

Besen WALLBOX elektromos autó fali töltő 11kW (3x16A) (töltőkábellel)

87 készleten

Original price was: 209.900 Ft.Current price is: 199.900 Ft. Bruttó (157.402 Ft + Áfa)

VESTEL fali töltő (22kW) BASIC Type2 töltőkábellel

Utánrendelhető

274.890 Ft Bruttó (216.449 Ft + Áfa)

Wallbox Pulsar Plus elektromos autó fali töltő max. 22kW – Fekete – 5m

Utánrendelhető

Original price was: 354.900 Ft.Current price is: 324.900 Ft. Bruttó (255.827 Ft + Áfa)

Zencar 6A-3x16A 11kW elektromos autó állítható otthoni töltő (T2)

Beszállítás alatt

219.900 Ft Bruttó (173.150 Ft + Áfa)

A közelmúltban a magyar kormány az európai energiaválságra hivatkozva bejelentette, hogy jelentősen korlátozza azon fogyasztók számát, akik a rezsicsökkentés előnyeiben részesülhetnek. Ettől sokan kétségbe estek, köztük az elektromos autók tulajdonosai is, hiszen az átlagfogyasztás feletti áramot használó fogyasztók villanyszámlája a jövőben jelentősen megnövekedik.

Olvassa el cikkünket, amiben elmondjuk, hogy hogyan lehet továbbra is gazdaságos megoldás az elektromos autózás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük