Olvasási idő: 3 perc

Az utóbbi években felkapott témává vált az elektromos autó. A zöld autók legyűrték a kezdeti gyerekbetegségeiket és egyre jobban a mindennapok részévé váltak.

A bulvársajtó és az autós média egy adott szelete, előszeretettel lovagol az elektromos autók tűzesetein. Szerencsére a helyzet korán sem annyira veszélyes, mint ahogy az újságok próbálják bemutatni. A számok gyorsan tisztába teszik a helyzetet, és megmutatják, hogy pontosan mi a helyzet.

A témával kapcsolatos információk, az Országos Katasztrófavédelemi Szolgálattól származnak, ami „leánykori nevén” a tűzoltóságot jelenti. 2019-ben összesen 551 autókkal kapcsolatos tűzeset volt, amiből egy volt elektromos autó. A rákövetkező évben ez arány 557/2-re változott. 2021-ben a számok a 603/3-ra változtak, tavaly ez felment a 643/8-ra. Az előbbi adatok jól mutatják, hogy minimális számú elektromos autó gyulladt ki. 

Elektromos autók, a számok tükrében

Ha a fősodratú médiát olvassa valaki, akkor azt a következtetést vonhatja le, hogy egy elektromos autó Kánaánban élünk. Azaz, rengeteg villanyautó szaladgál a hazai utakon. Ahogy a mondás tartja: egy adat, nem adat. Hogy lehessen viszonyítani, kell hozzá minimum egy másik információ vagy adat. Így jobban meg lehet érteni a számokat és az adatokat.

BMW_i4_M50

Magyarországon 2022 év végén, 4980933 jármű közlekedett, amiből 4094129 volt a személyautó. A hazai járműpark átlagéletkora 15,3 év. (Az adatok, a Központi Statisztikai Hivataltól származnak.) A tisztán elektromos autók hazai létszáma pedig 29836 darab.

Magyarországon 2022 év végén, 4980933 jármű közlekedett, amiből 4094129 volt a személyautó. A hazai járműpark átlagéletkora 15,3 év. (Az adatok, a Központi Statisztikai Hivataltól származnak.) A tisztán elektromos autók hazai létszáma pedig 29836 darab.

A jövő jónak és idillinek tekinthető, mert a Jövő Mobilitása Szövetség szerint, az említett szám 2025-re 75 ezerre fog felugrani. 2026-ban pedig remélhetőleg eléri a 125 ezret. Ezekből a számokból elég vészjósló következtetések is le lehet vonni. hogy akkor mennyire lesznek veszélyesek a villanyautók. Szerencsére ez egy rossz és téves forgatókönyv.

Fejlődő technika

Mint minden új dolognak, az elektromos járműveknek is van egy fejlődési görbéje. A legfrissebb autóknál adódnak konstrukciós hibák, amelyeknek az egyik eredménye, hogy az autó időnként kigyullad. Szerencsére ez kezd egyre ritkábbá válni, mert az akkumulátor technológia rohamléptekben fejlődik.

A sok éve emlegetett szilárdtest akkuk, 2026-2027 magasságában lépnek színre. Ami komoly ugrás lesz, a ma általánosan használt lítium-ion akkukhoz képest. A szilárdtest áramtárolók mérete kisebb, mint a ma szokásos, viszont a nagyobb kapacitással rendelkeznek, és jóval gyorsabban tölthetők. Fontos mellékszál, hogy alacsonyabb hőmérsékleten működnek, így kisebb az esély a túlmelegedésre és kigyulladásra.

Lánglovagok

Nem túlságosan biztató adat, hogy a ma használatos lítium-ion akkumulátorok 500-900 °C fokon égnek… Ezért a villanyautók eloltása nagyobb feladat, mint a megszokott, belső égésű motorral szerelt autóké. További nehezítő tényező, hogy mérgező gázok is felszabadulnak az égés során.

A tűzoltók munkáját nagyban segíti, a tűztakaró. Az általában 5×5 méteres, speciális anyagból készült ponyva, abban segít, hogy az oxigént elzárják a tűztől. Közben „ezerrel” megy az autó, pontosabban az akkumulátor hűtése.

Ez kulcs villanyautók oltásánál, ugyanis a magas hőmérsékeltet valahogy lentebb kell vinni. Erre bevált módszer, hogy az egész autót, egy erre kialakított medencébe teszik. Ebben a fürdőben pár napot eltölt, miközben az akkucsomag hőmérséklete lehűl és megszűnik az öngyulladás veszélye.

A lánglovagok a fenti módszerek mellett, az autógyáraktól, pontosabban a vezérképviselektől kapnak sok információt az elektromos járművekről. Pontosabban azok áramtalanítási és oltási módszereiről.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük