AKCIÓS TERMÉKEK
-
Wallbox Pulsar Plus elektromos autó fali töltő max. 22kW - Fekete - 5m
Értékelés: 4.89 / 5
354900 FtOriginal price was: 354900 Ft.324900 FtCurrent price is: 324900 Ft. Bruttó (255827 Ft + Áfa)
A kérdés gyakran felmerül friss vagy jövendőbeli tulajdonosok körében, ám a válasz nem olyan egyszerű, mint gondolnánk. Több tényező is befolyásolja egy elektromos autó töltési idejének hosszát. Ilyen például az akkukapacitás, aztán az adott töltő típusa és az ott elérhető maximális teljesítmény. De az sem mindegy, hogy a tölteni kívánt jármű mit tud befogadni abból, amit az adott állomás nyújthat neki.
Mielőtt a címben szereplő kérdésre a konkrét választ keresnénk, érdemes az alapoktól kezdeni a vizsgálatot, pontosabban attól a résztől, hogy a kényelmes elektromos autózást nem csupán a töltési sebesség határozza meg. Hiszen hiába készül olyan jármú, ami DC oszlopon 5-10 perc alatt “feltankolható”, akár a hagyományos, belső égésű motorral szerelt társai, ha 2-300 kilométerenként szükség van erre a műveletre. De fordítva is igaz, hogy hiába tud megtenni egy villanyautó akár 800 kilométert egy töltéssel, ha utána órákig kell rostoklonia egy oszlopnál.
Persze egy kis akkuval sose fogunk nagy távokat leküzdeni egyszerre, a nagy telepnek viszont a tömege is nagyobb, így nincs egyszerű dolga a gyártóknak. Azt persze már mindenki belátta, hogy egy kisautónál nem szükséges a hatalmas hatótáv, hisz javarészt munkába járáshoz, városi közlekedéshez fogják használni a tulajok, míg a nagy családi négykerekűk esetében már úgysem számít szignifikánsan az a plusz 1-200 kilogramm.
A modernkori villanyautók 10-15 éve íródó történetében megannyi akkuméret és töltési teljesítmény látott már napvilágot, hisz a technológia rohamosan fejlődik, szinte naponta mutatnak be akár ugyanabból a modellből nagyobb kapacitású vagy épp gyorsabban tölthető változatot (sokszor persze felárért cserébe). Azonban nem árt megkülönböztetni az AC és a DC töltési teljesítményt.
Míg a háztartásokban és szinte bárhová telepíthető AC töltők maximális teljesítménye 22 kW (3x32A), addig a DC töltők és az autók folyamatos fejlődésen mennek keresztül, és manapság már nem ritka 300 kW feletti teljesítményű villámtöltőt találni. Egy ezzel kompatibilis járművel elméleti síkon akár 1500 km-nyi távot is lehetne egy óra alatt az akkuba pumpálni, ám a valóságban nem ilyen egyszerű a matek, de erre a következő részben térünk ki. Mindenesetre egy ilyen töltőoszlopon ideális esetben nagyjából 20-30 perc alatt nyerhetünk 4-500 km-es hatótávot, ami szép érték, szinte egy hagyományos tankolás hosszával egyenértékű (mire leakasztjuk a töltőpisztolyt, átfolyik a 60 liter üzemanyag, bemegyünk fizetni, sorban állunk és kisétálunk, 10-15 percbe könnyen belekerülhet). Persze hagyományos töltés esetén ennek töredéke, legjobb esetben is 22 kW áll rendelkezésre, ami egy mai nagyméretű és nagyteljesítményű járműnél jobb esetben is 4-5 órás teletöltést eredményez (teljesen lemerült akku mellett).
A Mercedes-Benz EQS 350 modelljét például 11 kW-os váltóáramú teljesítménnyel (3×16 amperrel) tudjuk tölteni, ami több mint 10 óra alatt teszi tele a teljesen üres, 96 kWh-s akkupakkot. Ennek a modellnek a maximális DC töltési kapacitása egyébként 200 kW, amivel kicsit több mint egy óra lenne a 0-100% töltés ideje, ezzel szemben 80%-ra elég 35 perc is. A maximális elméleti hatótáv 683 kilométer, így 35 perc alatt közel 550 km-t nyerhetünk. Persze ezt sok tényező befolyásolja.
Az első ilyen tényező a külső és belső hőmérséklet. Nagy átlagban 20 Celsius fokos környezeti hőmérséklet mellett, 30-40 fokos akkumulátorral lehet elérni az ideális töltőteljesítményt, így a hideg vagy az extrém meleg is negatív hatással lesz a tempóra – arról nem beszélve, ha az autóban egyéb fogyasztók, mint a klímarendszer, multimédia, ülésfűtés, stb. működnek, hisz ezek mind áramot igényelnek. A nagy különbségeket persze a villámtöltési tempóban fogjuk realizálni, hisz ott közvetlenül az akkuba kerül a betöltött energia, ezért egyáltalán nem mindegy, hány fokos a telep. Mivel az AC töltés teljesítménye töredéke a DC-nek itt igazából nem fog szignifikánsan nőni a töltésidő, ám van helyzet, amikor itt is teljesítménycsökkenésre számíthatunk.
Például otthon, ha egy leterhelt villamoshálózatunk van, és okos fogyasztásmérővel kiegészített töltőt használunk (mint amilyen a spanyol Wallbox összes terméke, melyek a Power Boost nevű funkcióval tudják ezt). Ilyen esetben a töltő úgy igazítja a teljesítményt, hogy az épületben élők ne érezzék a mindennapi rutin közben annak hátrányait, vagyis a villanyórában található biztosítékokhoz fog igazodni a töltő által leadott teljesítmény úgy, hogy közben bármit használhatunk a háztartásban úgy, mintha nem töltenénk. Ekkor kis teljesítmény vagy rossz méretezés miatt az is előfordulhat, hogy amíg túlzott fogyasztást generálunk, addig a töltés nem is fog menni, csak miután megszűnik az extra terhelés. Előnye a technológiának, hogy sosem fognak lecsapni a biztosítékok, hátránya a kiszámíthatatlan töltésidő.
17 készleten
Original price was: 209900 Ft.199900 FtCurrent price is: 199900 Ft. Bruttó (157402 Ft + Áfa)94 készleten
Original price was: 229900 Ft.206910 FtCurrent price is: 206910 Ft. Bruttó (162921 Ft + Áfa)33 készleten
Original price was: 239900 Ft.227905 FtCurrent price is: 227905 Ft. Bruttó (179453 Ft + Áfa)7 készleten
Original price was: 344900 Ft.314900 FtCurrent price is: 314900 Ft. Bruttó (247953 Ft + Áfa)6 készleten
Original price was: 354900 Ft.324900 FtCurrent price is: 324900 Ft. Bruttó (255827 Ft + Áfa)5 készleten
Original price was: 329000 Ft.299900 FtCurrent price is: 299900 Ft. Bruttó (236142 Ft + Áfa)Alapár: 179900 Ft Bruttó (141654 Ft + Áfa)
A töltési időt több tényező határozza meg:
Az ideális töltési hőmérséklet 20 °C körüli. A hideg vagy meleg környezet csökkentheti a töltés sebességét, mivel az akkumulátor hőmérséklete hatással van a töltési teljesítményre.✅
A töltési görbe azt mutatja, hogy az autó nem állandó teljesítménnyel tölt. Például a töltés kezdetén és végén a teljesítmény csökkenhet, míg középtartományban a legmagasabb.✅
Még nincs fiókod?
Fiók létrehozása